ازجور ابابکر محل دفن فاطمه دختر پیامبر مشخص نیست

ابن مسعود از قول پیامبر فرمود:(کفی الله المومنین القتال به علی بن ابی طالب)

ازجور ابابکر محل دفن فاطمه دختر پیامبر مشخص نیست

ابن مسعود از قول پیامبر فرمود:(کفی الله المومنین القتال به علی بن ابی طالب)

لاحول و لا قوه الا بالله
تقدیم به ارباب و مولا علی اکبر علیه السلام مظلوم ترین و غریب ترین شخص در کربلا
مقلدان عمر اجازه ندادند تاریخ زندگیش بدست نسل های بعد برسد
نصیحت های پدرم
حاج ضا متقیان
بابا جون از بی پولی ننال،از بی کسی بنال
وقتی میتونی با خانواده غذا بخوری تنهابیرون از خونه غذانخور
هیچ وقت حتی بشوخی راجع به صیغه کردن حرف نزن
با همسرت مانند یک رفیق باش
هیچ وقت حتی به شوخی ودر تنهایی کلام زشتی به همسرت نگو
درس و دانشگاه را هیچ وقت رهانکن
هنگام کاررضایت صاحب کارت اولویت اول باشد
هنگام خرید خانه اول به همسایه نگاه کن بعد به خانه
عزت و ذلتت دست امام زمان عجل است جایی بدنبالش مگرد
در راه زیارت اهل بیت علیهم السلام هرچقدر هزینه کنی ارزش دارد
نماز اول وقت به جماعت اولویت اول کارهای روزانه ات باشد
نافله شب را برای خودت واجب کن

آخرین نظرات
نویسندگان

چرا باید دعا کنیم؟

دوشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۸، ۰۸:۵۰ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

یافارس الحجاز ادرکنی الساعه العجل 

فضیلت و آثار دعا از دیدگاه قرآن

1 -خداوند - جلّ جلاله-می فرماید :

قُلْ : ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبّی ، لَوْلا دُعآؤُکُمْ . فَقَدْ کَذَّبْتُمْ ، فَسَوْفَ یَکُونُ لِزاماً .

- بگو : اگر دعایتان نبود ، پروردگارتان چه اعتنایی به شما داشت ، زیرا مسلّماً شما تکذیب نمودید ، و لذا تکذیبتان همواره ملازم شما خواهد بود .

خداوند در این آیه شریفه برای مخاطبَین آن هیچ جایگاه و مقامی در صورتی که دعا نداشته باشد ، قرار نداده ؛ بنابراین ، از این کلام فهمیده می شود که جایگاه و منزلت انسان در نزد خداوند - جلّ جلاله - به اندازه دعا ، و ارزش او به قدر اهتمام به مناجات و خواندن اوست .

شاید کسی اشکال کند بگوید : مراد از دعا در این آیه ، عبادت و پرستش خداوند است ؛ ولی این درست نیست ، بلکه حقّ همانی است که راویان مورد اعتماد از امامان و سروران ما (علیهم السلام ) روایت کرده اند که مقصود از دعا در این آیه ، بدون کم و کاست همان دعایی است که در عرف شرع فهمیده می شود .

2 - خداوند - جلّ جلاله - می فرماید :

فَلَوْلا إِذْ جآءَهُمْ بَاءْسُنا ، تَضَرَّعُوا ، وَلکِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ . (26)

- پس ای کاش هنگامی که سختی و ناگواریی از سوی ما به آنان می رسید ، تضرّع و زاری می نمودند ، لیکن دلهایشان قساوت پیدا نموده و سنگدل گردیده بودند .

خداوند - جلّ جلاله - در این آیه شریفه هشدار می دهد که اگر کافران تضرّع و زاری می نمودند ، خداوند سختی و ناگواری و خشم و عذاب و عقاب خویش را از آنان برمی داشت ، و ناراحتیهای آنان را برطرف می نمود .

ملاحظه می شود که خداوند نفرمود : ای کاش وقتی سختی و ناگواری از ناحیه ما به سوی آنان می آمد ، نماز می خواندند ، یا روزه می گرفتند ، یا حجّ بجا می آوردند ، یا قرآن قرائت می نمودند ، و این خود به صراحت مطلب را برای اهل فهم از برجستگان روشن می نماید .

3 - باز از جمله آیات ، وعده پاکیزه خداوند - جلّ جلاله - است به اینکه : دعا ، کلید رسیدن به آمال و آرزوهاست . آنجا که می فرماید :

وَ إِذا سَاءَلَکَ عِبادی عَنّی ، فَإِنّی قَریبٌ ، اءُجیبُ دَعْوَهَ الدّاعِ إِذا دَعانِ . (27)

- و هرگاه که بندگانم درباره من بپرسند ، بگو : که من نزدیکم ، و دعای هر دعا کننده را هنگامی که مرا بخواند ، اجابت می کنم .

4 - و نیز در این باره است فرمایش دیگر خداوند - جلَّ جلاله - که می فرماید :

اءُدْعُونی اءَسْتَجِبْ لَکُمْ ، إِنَّ الَّذینَ یَسْتَکْبِرُوُنَ عَنْ عِبادَتی ، سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ . (28)

- مرا بخوانید تا دعایتان را برای شما اجابت کنم ، براستی کسانی که از پرستش و عبادت من گردنکشی می کنند ، با حالت خواری و ذلّت وارد جهنّم خواهند شد .

خداوند - جلّ جلاله - با این آیه شریفه توجّه می دهد که ترک کردن دعا ، استکبار و گردنکشی از پرستش و عبادت او ، و نیز سبب داخل شدن در آتش جهنّم و عذاب خوار کننده آن است .

از امام صادق (ع ) روایت شده که مراد از عبادتی که انسان از آن گردنکشی می نماید در این آیه ، همان دعا است ، و اینکه هرکس با وجود این دستور آن را ترک کند ، از مستکبران و گردنکشان خواهد بود .

5 - تنها بخشی از آیاتی که ذکر شد ، برای عارفان کفایت می کند ، و اگر نبود در فضیلت دعا ، جز فرمایش خداوند - جلّ جلاله - به سرور پیامبران - صلوات اللّه علیه و آله - آنجا که می فرماید :

واصْبِرْ نَفْسَکَ مَعَ الَّذینَ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بالْغَداوَهِ وَالْعَشِیِّ ، یُریدُونَ وَجْهَهُ ، وَلاتَعْدُ عَیْناکَ عنَْهُمْ .

- و خویشتن را با کسانی که صبح و شام پروردگارشان را می خوانند ، در حالی که تنها خشنودی او را اراده نموده اند ، به صبر و شکیبایی وادار کن ، و مبادا چشمانت را از آنان برداری .

کفایت می کرد ، و این امر بزرگی است ؛ زیرا این خطاب در مقام ستایش و مدحکسانی که صبح و شام به درگاه پروردگار دعا می کنند ، صادر شده و خداوند - جلّ جلاله - به خاطر دعای آنان در صبح و شام به رسولش (ص ) امر فرموده که پیوسته ملازم آنان بوده ، و چشمان شریفش را از مصاحبت و همنشینی با ایشان برندارد . 

فلاح السائل ،سیدبن طاووس

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه و النصر والغلبه


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۱/۲۶
مرتضی متقیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی